środa, 25 marca 2020

Małe Arkana i ich historyczne odpowiedniki

Dzisiaj trochę nietypowy post. W formie ćwiczeń, żeby lepiej zrozumieć zwłaszcza Małe Arkana, postanowiłam poszukać inspiracji w historii. Moje wyniki poszukiwań przedstawiam tutaj - zapraszam do dalszego czytania i analizowania. 

MIECZE - STAROŻYTNY RZYM
 

Co łączy Starożytny Rzym i Miecze? To przede wszystkim prawo, organizacja, planowanie, porządek, odwaga, działanie, siła psychiczna. To również zdolności przywódcze, urzędy, zgromadzenia, forum. To także bezwzględność, czy silna władza. Zatem postacie dworu mieczy mają w sobie wiele z pożądanych cech u starożytnych Rzymian. Ani giermkowi, ani rycerzowi nie brakuje odwagi w działaniu, są przebiegli i planują kolejny krok. Podstęp to dla nich dobra metoda poprzedzona wnikliwą obserwacją. 


Karty mieczy będą nieraz wskazywać na determinację w osiąganiu celu, organizację, dokładne planowanie. To także walka, zwycięstwo, czy przegrana. 5 Mieczy, która często jest określana jako "pyrrusowe zwycięstwo" odnosi się do sytuacji, kiedy to król Epiru Pyrrus zwyciężył z Rzymem, ale kosztowało go to zbyt wiele. 

DENARY - HISTORIA USA 


Nic mi tak nie kojarzy się z dworem denarów jak historia USA - budowanie nowego kraju, "gorączka złota", pierwsze kolonie i walka o ziemię, pionierzy i bankierzy, dolar jako silna waluta itd... można wymieniać bez końca. W każdym miasteczku szeryf, sąd i bank jako podstawa. Silne jest tutaj przywiązanie do pracy, dorabiania się i pomnażania majątku. 

Denary to moc tworzenia i budowania - najbardziej materialne ze wszystkich Małych Arkan

KIELICHY - FRANCJA ROKOKO I WERSAL



Dwór kielichów mocno kojarzy mi się z czasem panowania francuskich królów w Wersalu oraz z barokiem i stylem rokoko. Wersal tworzył atmosferę kameralną, niedostępną, pełną namiętności czy wyrafinowaną. Romanse, intrygi i uczucia tak przedstawiają to filmy kostiumowe. Sam Król Słońce Ludwik XIV tańczył i kochał sztukę. Życie dworskie, sentymentalizm, sztuka i uczucia pasują mi do Pucharów najbardziej. 



BUŁAWY - STAROŻYTNA GRECJA


Buławy kojarzą mi się z energią i ekspansją Grecji. Kult wysportowanego ciała, zwody, siła, kultura oraz współzawodnictwo. Świat mitów intryg oraz romansów. Starożytna Grecja zawsze kojarzyła mi się z tą energią i namiętnością Buław. 

Również opowieści Tysiąca i Jednej Nocy pasują do Dworu Buław

Mam nadzieję, że w przyszłości uda mi się przygotować kolejne takie opracowania - zapraszam ponownie.

1 komentarz: